Choose your language......

Veilig zwemmen wanneer je kind (nog) niet goed kan zwemmen

Geplaatst op april 24 2020

rosé gouden luipaard zwemband 70cm swim essentials


De zomer komt steeds dichter bij. Zoals elk jaar gaat dit gepaard met hitte en drukke kinderen die maar al te graag verkoeling willen opzoeken. De meeste gezinnen maken een uitje naar zee of het zwembad. Zwemmen is dan ook de gemakkelijkste manier om af te koelen op die hete zomerdagen. Maar, hoe pak je dit aan wanneer je kind niet of nog niet goed kan zwemmen? Hieronder bespreken we enkele tips om dit rustig aan te pakken.

1. Blijf altijd bij je kind in de buurt
Een kind dat niet goed kan zwemmen of bang is van water moet je zeker niet alleen laten. Laat je kind ook zeker niet alleen in het zwembad, zelfs wanneer hij of zij zwembandjes om heeft. Is je kindje erg bang? Ga dan samen zwemmen. Speel samen in het water en laat ze zo op hun eigen tempo het water ontdekken.


2. Ga regelmatig zwemmen
Om je kindje vertrouwd te maken met water en verschillende zwembewegingen is het belangrijk om regelmatig samen te gaan zwemmen. Maak er een uitje van. Zo raakt je kind gemakkelijker en sneller vertrouwd met water en zwemmen. Is je kindje bang of onzeker? Dwing hem of haar dan zeker niet om te gaan zwemmen. Watergewenning moet rustig opgebouwd worden. Dit kan je doen via spelletjes. Je kindje zal zelf wel aangeven wanneer hij of zij klaar is voor de volgende stap.

3. Maak gebruik van hulpmiddelen
Er zijn natuurlijk enkele hulpmiddelen die je zowel bij watergewenning als bij leren zwemmen kan inschakelen. Zo heb je zwemzitjes voor kinderen van 0 tot 1 jaar en zwembandjes. Een baby zwemring kan je gaan gebruiken vanaf het moment je kindje zijn of haar nek zelfstandig kan ondersteunen. Meestal is dit vanaf 8 weken. Deze kan je veilig gaan gebruiken tot hij of zij 1 jaar is. Voor baby’s heb je verder ook de baby nekring. Dit is een ring die je om de nek van je baby bevestigd die ervoor zorgt dat je kindje blijft drijven. Zwembandjes bestaan voor verschillende leeftijden. Zo hebben wij er voor kinderen van 0 tot 2 jaar en 2 tot 6 jaar. Wanneer je kind het zwemzitje is ontgroeid kun je overstappen naar de zwembandjes. Deze zorgen dat je kindje kan blijven drijven en vrij kan bewegen in het water. Is je kindje ouder dan 6 jaar en kan hij of zij nog steeds niet goed zwemmen? Dan kun je een leuke zwemband of zwemring inschakelen. Deze moet je kind om zijn of haar middel houden om zo verder te drijven.


4. Blijf alert, zeker bij open water
Ga je in open water zwemmen? Stel dan met je kindje enkele regels vast. Laat je kind zonder toezicht nooit dieper gaan dan tot zijn of haar middel. Kijk ook zeker uit met springen. De bodem is vaak lastig te zien waardoor het kan voorkomen dat je kindje in een dieper deel springt. Kan je kindje al wat beter zwemmen? Zet dan wekkers, zodat hij of zij zeker niet te lang in het water blijft. Doordat het water vaak koud is kan er kramp ontstaan of zelfs onderkoeling.

5. Respecteer de regels
Of je nou naar een binnenbad gaat of naar zee, respecteer altijd de regels die in die omgeving zijn opgelegd. Ga niet zomaar in elke plas zwemmen, als er gezegd wordt dat het niet mag, zal daar een hele goede reden voor zijn. Wanneer er bij een binnenbad restricties staan op leeftijd of lengte van een bepaald zwembad moet je deze zeker niet gaan negeren. Deze zijn opgelegd voor een reden.

Wat is jouw ultieme tip voor kinderen die (nog) niet kunnen zwemmen?

 

Meer artikelen

0 reacties

Laat een reactie achter

Alle blog reacties worden gecontroleerd voordat het geplaatst is